Rabarbra i vann
Visste du at rabarbra kan lagres i vann? Den formen for konservering ser vi nærmere på i denne ukas Prosjekt Henriette.
Gamle kunster og livreddere
Høsten 2015 var en god sesong for tyttebær. Det husker jeg veldig godt. Grunnen til at jeg husker det så godt, er at både tyttebærene og en gammel måte å konservere dem på var det som langt på vei reddet store deler av den høsten for oss. Ja, eller snarere veslebonden.
Bestefar hadde nemlig lært meg at i gamledager, så lagret man tyttebær på flasker. Du kan jo selv tenke deg at et barnebarn med hang til sjølberging selvfølgelig bare måtte prøve det. Jeg fylte tre litersflasker med tyttebær og hadde på kokt, avkjølt vann.
Ikke så lenge etter at jeg hadde lagret tyttebær for vinteren, fikk veslebonden, som da var bare knappe halvannet året gammelt, en alvorlig brannskade. I tre og en halv uke var han innskrevet på barnekirurgisk avdeling ved Ullevål Sykehus i Oslo. Langt fra de tyttebærene han var så glad i å gå i skauen å plukke. Veslebonden elsket tyttebær da han var liten!

Veslebondens ulykke er en ulykke til skrekk og advarsel.
Du kan lese mer HER
Da var det jammen godt at mamma hadde hele, friske bær på flaske! De ble redningen i mang en vanskelig stund på sykehuset. Ikke minst sysselsatte det en liten pasient, som fikk pille ferske tyttebær ut av flaske.
Rabarbra på land og i vann
Med det minnet, burde jeg jo egentlig ikke bli så overrasket over at det var flere vekster som var mulig å putte på glass for konservering. Det ble jeg vel heller egentlig ikke, da jeg fant oppskriften Rabarbra i vann i min utgave av Stor Kokebok. Snarere var det et spørsmål om hvorfor i alle dager jeg ikke hadde tenkt tanken selv tidligere.
Men, det er vel som jeg beskrev det forrige uke i Prosjekt Henriette: Noen ganger må man bare få det servert for at polletten liksom skal gå ned.
Gikk du glipp av Prosjekt Henriette forrige uke?
Du finner innlegget HER

Her ligger det an til å bli et rekordår for rabarbraavlingene. Fortsatt er jeg ute av stand til å gjøre noe særlig nytte for meg på kjøkkenet, og da er det godt med alternative konserveringsmetoder til safting og sylting. Forrige uke beskrev jeg, etter Henriette Schønberg Erkens Stor Kokebok 10ende økede utgave fra 1932, hvordan man kan tørke rabarbra. Denne uken gir jeg deg, fra den samme boka:
Rabarbra i vann
Flådde stilker skjæres op i 3 cm. lange stykker, deles op langsefter i 2-4 deler efter tykkelsen. Overhelles friskt, koldt vann – hårdt vann og dårlig vann bør kokes og helt avkjøles. Flaskene korkes foreløbig kun med vattkork; ti stilkene suger noget av vannet. Dagen efter påfylles mere vann, og flaskene korkes og lakkes. De stilker som ikke blir dekket av vann, vil nemlig lett mugne eller skifte farve. Flaskene opbevares mørkt, eller er kjelleren for lys, så pakk inn flaskene.
Hvad benyttes saa stilkene til? Til grøt, til suppe, til syltetøi, marmelader m.m.

Her har det åpenbart sneket seg inn en liten språklig finurlighet som har passert ubemerket gjennom korrekturlesningen av Stor Kokebok. Ser du den?
Mer på flaske
Så enkelt kan det altså gjøres å konservere. Stor Kokebok sier ingenting om holdbarheten, men all den tid det ikke er nevnt, skulle jeg anta at rabarbra i vann vil holde seg lenge. Hva skulle vel hensikten være med å konservere rabarbraen på denne måten om den måtte benyttes innen kort tid for ikke å bli fordervet?
Tyttebær og rabarbra; jeg har bladd litt i Stor Kokebok for å se om det er flere sorter mat som kan konserveres på denne måten. Stikkelsbær er også nevnt å kunne lagres i vann. Det samme gjelder solbær. Tyttebærene er faktisk også nevnt. Mon tro om kanskje det var slik oldemor lærte seg det, og lærte videre til bestefar? Eller var det heller bare sånn man gjorde det på den tiden? Allmennkunnskap.
Allmennkunnskap var også tema for en stund siden da beredskap var i fokus her på Hverdagen på Fjellborg.
Les mer HER

Hva rabarbra angår, synes Stor Kokebok å være en nærmes uuttømmelig kilde til gode saker. Jeg har enda igjen noen oppskrifter jeg har lyst til å dele med dere i Prosjekt Henriette. Mens du venter på dem, kan du jo se på de som allerede ligger ute: Du finner dem HER. Skulle ikke det være nok til å bruke opp rabarbraen i hagen, så har du jo nå i alle fall fått nok et forslag for konservering uten at det går på fryserplassen løs!
Vi hørs plutselig – hei så lenge!
Liker du det du leser? Del gjerne Hverdagen på Fjellborg med de du kjenner og følg oss på Instagram @hverdagenpaafjellborg


