Middagslister og et smart triks

Middagslister er vel et velkjent begrep for de fleste, men én ting er gode forsetter. Noe ganske annet er å praktisere dem. Jeg har et supert tips til deg som er litt matlei, og deler det med deg i dette innlegget.

Hva skal vi ha til middag?

Det går mye i restemat på Fjellborg for tida. Men hva med alle de andre middagene vi har i vente når restene er spist opp? De som skal lages når hverdagene tar en og inspirasjonen er på bunn. Det finnes håp!

Middagslister høres jo så greit ut, men det er vanskelig å finne på noe nytt hver dag. Det er vanskelig å variere. Det er vanskelig å finne tid til å planlegge. Og kanskje det største problemet av alle: Det er fort gjort å bli matlei!

Hva skal vi ha til middag?

Det er slettes ikke ukjente problemstillinger her på Fjellborg heller, men for et par år siden tok jeg et bevisst tak, og det har faktisk funket, altså! Følgelig er det er velprøvd system jeg deler med deg her nå.

En god plan er halve jobben gjort

Vi begynner med planleggingen. Et hvert arbeide starter med en god plan, ikke sant? Hos oss har vi en veggkalender med en egen kolonne for middager hvor jeg fyller inn.

Når jeg lager middagslistene, planlegger jeg ikke bare rettene. Jeg sørger også så godt jeg kan for at det skal være overkommelig å gjennomføre.

For eksempel byr gjerne tirsdagene på hektiske ettermiddager. Da skal alle ut av døra samtidig like etter middagstid, og da er det fint med måltider som ikke krever all verdens av rydding etterpå. Har jeg planlagt for dette, holder vi Grandisen på avstand.

Middagslister reduserer stresset

Nettopp det at det foreligger en plan, reduserer også stresset en fort opplever to timer før middag. Du vet, når blodsukkeret er lavt, du ikke aner hva du har lyst på, og ender opp med noe som kanskje gnager litt på samvittigheten utover kvelden.

Ikke minst er middagslister til god hjelp i perioder man er matlei, for da slipper man liksom ta stilling til noe man ikke orker eller vet hvordan man skal gripe fatt; det er allerede bestemt. Så får man heller bruke energien på å bygge nok velvilje til akkurat den retten framfor å prøve å finne opp kruttet den dagen. Eller også kan man gå å virkelig glede seg til livretten neste onsdag.

Kokeboktrikset

Men, hva skal man skrive på den middagslista, da? Det er fort gjort å havne i den samme tralten mandag ut og tirsdag inn, og det var da jeg kom på noe lurt! Syns jeg selv, da, i alle fall.  Nå skal du høre:

Jeg fant fram ei kokebok! Etter hvert også to og tre. Mål: Hver uke skal vi prøve minst én ny rett! Hvor mye kan man egentlig lage av svinekjøtt da? Mye! Av kylling og fisk også. Det viser seg, forbausende nok, at man kan gjøre mer med torsken enn å koke den forderva.

På middagslista vår fører jeg hver uke inn minst én ny rett fra kokeboka og skriver inn sidenummeret under, slik at jeg enkelt finner igjen oppskriften.

Men, så blir det ikke lenger bare med den ene retten, for når jeg sitter og blar i kokeboka, finner jeg så mye annet godt som jeg også vil prøve. På den måten fylles middagslistene opp for flere uker om gangen, når jeg virkelig kommer i siget.

Middagslister

Middagslister skal funke i hverdagen

Jeg er også nøye på å lese gjennom hele oppskriften for å forsikre meg om at den er gjennomførbar innimellom leksehjelp, klesvask, ettermiddagstrette unger og alt det andre som gjerne stjeler tid fra matlagingen; det skal jo helst gå litt unna også.

For hverdagen er Fra boller til burritos favoritten. Jeg tilhører den generasjonen som fikk dette vidunderet av ei kokebok utdelt til odel og eie i 9.klasse. Oppskriftene her er tilpasset heimkunnskapstimene og dermed bortimot garantert lettvinte både med tanke på vanskelighetsgrad og tidsbruk – også i hverdagen til en trebarnsmor.

Redusert matsvinn med middagslister

Kokeboktrikset hjelper på variasjonen, men også på matsvinnet. Porsjonene er jo oppgitt, og da er det enkelt å beregne slik at det verken blir for lite eller mye.

Når man forholder seg til middagslister er det også lettere å få oversikt, og da kan man enkelt planlegge middagene i en slik rekkefølge at mest mulig blir spist og brukt.

Taco på lørdag gir nesten alltid rester som ender i en salat. Da blir søndagsmiddagen noe som passer med en salat ved siden av. Ofte er det én eller flere fellesnevnere ved ingrediensene, i en slags glidende overgang, slik at man alltid får brukt alt.

Planlegg planleggingen

Enten du planlegger for én uke, én måned eller ett kvartal, så arbeid systematisk.

Pass på å utarbeide nye middagslister før du er ved veis ende på gjeldende. Da unngår du smeller underveis. Enten du har som mål å spise sunnere, redusere matsvinnet eller turene i butikken.

Ja, for det er jo den store bonusen ved dette opplegget: Du kan spare deg for mange turer i butikken! Du bruker ikke nødvendigvis lenger tid på å handle én dag i uka enn hver dag, snarere tvert i mot, så da har du plutselig masse frigjort tid hver eneste dag om du bare bruker litt tid på å planlegge. Torsdag er mitt stalltips, for da kan du handle med lørdagsgodtet samtidig, uten at det ligger og frister hele uka.

Gi middagslistene en sjanse

«Det her blir altfor vanskelig for meg!»
«Det nytter ikke å planlegge så detaljert!»

Middagslister

Prøv, da! Det er ikke så overveldende når du bare kommer i gang, skjønner du. Begynn med én uke. Kanskje kan du begynne med å se hva du har i skapet, og lage en liste etter det? Da kan jeg love god samvittighet etterpå fordi du brukte av det du hadde først.

Hva gjør vi med restematen på Fjellborg?

Se HER

Her er middagslistene for de nærmeste ukene ferdig allerede. Noe må kanskje endres underveis fordi ting dukker opp, men det er greit. Kanskje har du litt for mye melk som har gått over tiden? Da passer det kanskje bedre med grøt enn tomatsuppe den dagen. Litt fleksibel får man være. Men det reduserer mye stress å ha en plan, også på måltidene.

Til inspirasjon

Jeg håper du har fått noen gode tips til planleggingen, og trenger du det enda mer konkret, så får du et par av våre ukesmenyer servert i bildene her til inspirasjon.

Har du noen gode middagsforslag, så tips gjerne både meg og de andre leserne i kommentarfeltet under. Jeg tipper det er mange måltidsfavoritter rundt omkring.

Og syns du at forslagene for middagslister og kokeboktrikset var gode, så er det også lov å dele innlegget videre. Du finner deleknapper under innlegget her.

Vi hørs plutselig – hei så lenge!

Liker du det du leser? Del gjerne Hverdagen på Fjellborg med de du kjenner og følg oss på Instagram @hverdagenpaafjellborg

One Comment

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

%d bloggere liker dette: