Prosjekt Henriette

Rabarbra på flaske

Tenk å kunne spise rabarbra med sukker på en kald januardag når vinteren er som mørkest. Det kan du – om du lagrer rabarbra på flaske!

Smak av sommer

Det er isende kaldt ute. På en sånn måte at kulda liksom går gjennom marg og ben. Mens du står der, foran ovnen, og forsøker å få varme i kroppen, tar du deg i å lure på om det noen gang blir sommer igjen. Hva hadde du ikke gitt for en time med sol på kroppen akkurat da? En smak av sommer?

Rabarbra med sukker
på flaske

Varmende sol i midten av januar er kanskje ikke så helt enkelt. I alle fall ikke innenfor landegrensene. Smaken av sommer, derimot, den kan du faktisk få! Lagrer du rabarbra på flaske nå, så kan du en kald og mørk januardag lukke øynene og late som det er sommer mens du gomler på en rabarbrabit, dyppet i en sukkerkopp.

Helt det samme blir det kanskje ikke, men bare det å vite at det står en flaske med sommer i matboden, da?

Rabarbra på flaske

Rabarbrastilkene flekkes, skjæres i 3 cm. lange stykker, flekkes igjen i 2-4 deler, efter deres tykkelse. Legges på rene, tørre, varme flasker, som korkes og straks settes koldt, tørt og mørkt.

Her kan det være en fordel å sterilisere flaskene først. Det gjør du SLIK.

Man tager hva man haver

Det høres fristende ut, gjør det ikke? Å legge rabarbra på flaske er en av Henriette Schønberg Erkens mange metoder for konservering av rabarbra, nevnt i hennes Stor Kokebok 10ende økede utgave fra 1932.

Tidligere denne forsommeren, har vi sett på

Tørking av rabarbra
Rabarbra i vann
Rabarbra med sukkerlake

Og nå altså rabarbra på flaske. Saft og syltetøy og annet godt er selvsagt heller ikke å forakte. Men, så er det jo så mye godt å lage av rabarbra. Skal man få smakt på det, alt sammen, uten å spise seg fordervet når sesongen er på topp, så er det fint å ha metoder for å konservere, slik at man kan spre det gode litt utover.

Lyst på flere, gode rabarbra-oppskrifter?
Du finner det HER

Rabarbra med sukker
på flaske

Nå er det klart at noen smaker er jo så deilige, nettopp fordi vi forbinder dem med en bestemt sesong. På den annen side, i et sjølbergingsbilde, så er det også fint å kunne konservere for å ha mat gjennom vinteren også. Og kanskje er det akkurat da, på en gusten, mørk januarettermiddag, at vi trenger det mest?

Vi hørs plutselig – hei så lenge!

Liker du det du leser? Del gjerne Hverdagen på Fjellborg med de du kjenner og følg oss på Instagram @hverdagenpaafjellborg

Facebooklinkedininstagramflickrfoursquaremail

Jeg heter Camilla, er 39 år gammel, og er husmora på Fjellborg. Husmora har ansvar for både griser og høns, mann og barn, og ikke minst å fylle matboden for de kalde vintermånedene. Å forsyne seg av naturens matfat og samtidig ta tiden litt tilbake både gjennom kunnskap og levesett, har blitt en livsstil. Gjennom mine skriblerier på Hverdagen på Fjellborg, ønsker jeg å dele både av kunnskapen vi tilegner oss underveis og å inspirere deg til å ta for deg av alt det gode vi nesten har glemt at finnes.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Finn ut mer om hvordan kommentardataene dine behandles.

Verified by ExactMetrics