19 dager igjen
En langhelg er over, men hva gjør vel det? Det er jo bare 19 dager igjen til skoleferien! Skal vi puste inn eller ut? Er det ikke fortsatt bare vår?
God pinse
Andre pinsedag. Det er fortsatt innafor å ønske god pinse, da? Bedre sent enn aldri, er det jo noe som heter.

Her på Fjellborg har vi hatt en pinsehelg som har liknet mest en godt & blandet-pose. Litt fest, litt arbeid, litt hygge, litt mer arbeid, litt horisontal. Og nå er det altså andre pinsedag kveld.
I morra er det på’n igjen. Så fort klokka har ringt, starter arbeidet med å overbevise hjernen om at det er tirsdag. I alle tilfeller ville det være en hyggelig overraskelse å komme til fredag og tro det var torsdag, men ikke akkurat nå. Ikke med 13 dager igjen til konfirmasjon.
Men, gikk det også opp for meg, det er jo faktisk også bare 19 dager igjen av skoleåret! Ja, om vi regner i rene skoledager, altså. Hva gir du meg?
19 dager å holde ut
Du kunne like gjerne ha fortalt meg at det er julaften om 19 dager, og jeg ville hatt like lett for å forstå det. Tenk at veslebror bare har 19 dager igjen av første klasse! Like mange dager har veslebonden igjen av sitt sjette skoleår, og veslekæll av sitt niende.

Sommerferien kommer før vi aner det. I fjor kom den faktisk så brått på at vi ikke engang rakk å glede oss! Det er jo aldeles uhørt, så det er jammen bra jeg oppdaget at ferien nærmer seg nå. Ja, for så rekker vi å telle ned, mener jeg.
Nå skal vi kanskje ikke klage, sånn på tampen av en langhelg og allting, men ungene trenger ferie nå. Vi trenger det, alle sammen. Ikke for at alt skal få flyte ut, men for å ha litt mindre å ha ansvar for. Det skal bli godt for noen hver å slippe vekkerklokke, lekser, møter og andre avtaler. 19 dager igjen på skolen – det er bare å holde ut!
Klar, ferdig, gå!
Jeg tror imidlertid vi skal komme oss forbi de neste 13 før vi begynner å telle ned for alvor. Etter veslekælls konfirmasjon er det 10 skoledager igjen; et rundt og fint tall det er fint å telle fra.
Nå har vi så mye å stå i med at ingen har tanke for sommerferien i alle fall. I morra, rett etter skolen, skal vi avgårde for å en siste prøving av bunaden til veslekæll. Jeg har satt meg som mål å bake alle de kakene som kan stå i fryseren fram til den store dagen denne uka, og jeg skal på kottet å rote i gamle minner. Innimellom dukker det en tannlegetime opp, en fysioterapitime og alt sånt som ellers hører hverdagen til.
Vil du også bake litt å ha på lur i fryseren til en stor eller liten anledning?
Prøv DENNE
Ja, og tenk bare: Når denne uka er i mål, da er også mai og våren i mål! Jeg skal innrømme at jeg har vondt for å fatte det, men syrina blomstrer, så det stemmer nok. Ja, og vet du? I natt hørte jeg gjøken for aller første gang! Sommeren er utvilsomt i anmarsj.

Det er morgendagen også, så her er det bare å lade de siste prosentene på batteriet og gjøre seg klar for hverdag igjen. Nå er det 19 dager igjen, så er det slutt på hele hverdagen for et par måneder!
Vi hørs plutselig – hei så lenge!
Liker du det du leser? Del gjerne Hverdagen på Fjellborg med de du kjenner og følg oss på Instagram @hverdagenpaafjellborg


