Bloggen

Ut på tur

I går reiste jeg ut på tur for å holde foredrag. Temaet var mest mulig mat med minst mulig innsats. Nå planlegger jeg høsten. Kanskje vi sees?

Reklame

Mest mat med minst innsats

Like etter middag i går, fylte jeg termokoppen med en dobbel innsats kaffe og satte meg i bilen. Det burde kanskje ha stresset meg å skulle stikke av sånn, midt i alt som foregår her hjemme, men akkurat da var det just presis hva jeg trengte. En grunn til ikke å få gjort noe annet. Bare veien, musikken og meg. Ut på tur!

En time senere var jeg framme ved Folkets Hus på Spjærøy. Der skulle jeg nemlig holde foredrag i går kveld, hos Hvaler Hagelag. Jeg gledet meg veldig til å få lov til å skravle litt om det jeg syns er nesten aller mest moro i hele verden: Sjølberging.

Ut på tur med foredrag fra Hverdagen på Fjellborg

Av person er jeg egentlig temmelig introvert, så det er kanskje litt karakterbrist alltid å skulle glede seg til å holde foredrag, men det gjør jeg altså. I går skulle jeg prate om et tema jeg syns er spesielt interessant, for hvordan får vi mest mulig mat for tilsvarende lite innsats? Og – det som gjør det så interessant er jo ikke nødvendigvis hva som da skal dyrkes, men hvorfor vi velger å dyrke det vi gjør. Hva er egentlig smart?

Fullsatt sal

Da jeg skulle begynne å skravle halv sju, var salen på Folkets Hus mer enn fullsatt. Jeg så til og med noen som satt i en vinduskarm. Det burde kanskje ha gitt meg prestasjonsangst, men var egentlig bare ille moro. Nå fikk jeg inntrykket av at dette var et særdeles aktivt hagelag, men det at mitt nærvær ikke holdt folk hjemme midt i sommeravslutningstid, var jo oppløftende, syntes jeg.

Jeg holdt foredraget mitt, og forklarte om det jeg mener er en smart inngang til å få mest mulig mat for minst mulig innsats. Tross alt er det jo hverdagen som setter grensene våre, og det skal jo funke også, ikke sant?

I pausen var det hagesalg av diverse planter og avleggere. Jeg så en enslig Hurdalsrose og kjøpte den med meg hjem til husbonden. Det er nemlig ikke mange dagene siden han gav uttrykk for at han ønsket seg en sånn, da vi var på hagesenteret. Så, da den plutselig åpenbarte seg for meg, måtte jeg bare slå til.

Hurdalsrose

Etter pausen plukket vi opp igjen tråden fra foredraget. Jeg svarte på spørsmål om alt fra pæretrærne i hagen til hvordan det er å ha gris, høns og bier. I tillegg fikk jeg mange råd med meg hjem om i hvilke retter grønnkål smaker godt.

Jeg fortalte nemlig historien om grønnkålomeletten fra Prosjekt Henriette.
Du finner den HER

Det var en veldig hyggelig kveld. Da jeg dro hjem, nesten nærmere ni på kvelden, var det med fornyet energi og stor glede over å ha blitt tatt så godt i mot der ute ved kysten.

Ut på tur i høst

Turen til Hvaler Hagelag var det siste oppdraget jeg hadde før sommerferien. Men, ferie har jeg ikke. Nå om dagen er jeg i ferd med å legge planer for høsten. Allerede begynner det å dukke opp noen foredrag i kalenderen min som jeg gleder meg veldig til.

Kalenderen er imidlertid ikke full riktig enda. Så, har du lyst på besøk av meg etter sommeren, er du hjertelig velkommen til å ta kontakt. Bare bruk skjemaet HER eller send en e-post til husmora@hverdagenpaafjellborg.no. Forening, organisasjon, arrangement eller en bedrift; jeg er som poteta og kan brukes til det meste. Temaene strekker seg over det meste jeg deler her på Hverdagen på Fjellborg, men jeg har en liste du kan få som gjør det litt lettere å velge. Kurs kan jeg også holde, så bare spør!

Jeg gleder meg veldig til å kunne reise litt ut på tur til høsten også. Det er nemlig innmari gøy å treffe andre mennesker som er nysgjerrig på det samme som jeg! Som også syns at sjølberging er spennende. Vi er bosatt like utenfor Sarpsborg, men jeg er absolutt flyttbar.

Bare ikke resten av denne uka, for nå er det fem dager igjen til konfirmasjon! I dag har vaskebøtta vært framme, og den skal nok få lufta seg i morra også. Best å legge seg til lading!

Vi hørs plutselig – hei så lenge!

Liker du det du leser? Del gjerne Hverdagen på Fjellborg med de du kjenner og følg oss på Instagram @hverdagenpaafjellborg

Facebooklinkedininstagramflickrfoursquaremail

Jeg heter Camilla, er 39 år gammel, og er husmora på Fjellborg. Husmora har ansvar for både griser og høns, mann og barn, og ikke minst å fylle matboden for de kalde vintermånedene. Å forsyne seg av naturens matfat og samtidig ta tiden litt tilbake både gjennom kunnskap og levesett, har blitt en livsstil. Gjennom mine skriblerier på Hverdagen på Fjellborg, ønsker jeg å dele både av kunnskapen vi tilegner oss underveis og å inspirere deg til å ta for deg av alt det gode vi nesten har glemt at finnes.

One Comment

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Finn ut mer om hvordan kommentardataene dine behandles.

Verified by ExactMetrics