Sortere tankene
Å sortere tankene og få ukens gjøremål ned i listeform er en fin måte å starte uka på. Da frigjør jeg plass i hodet og har et mål å jobbe etter.
Mandag igjen
Ja, så var det mandag igjen. Her på Fjellborg våknet vi til tre kuldegrader og strålende sol. Det var så digg! I tillegg kunne jeg takke meg selv for å ha tatt ryddejobben etter gårsdagens familieselskap med det samme, så uka kunne virkelig starte med blanke ark.
Etter å ha kjørt veslebror i barnehagen, fôret og satt i gang vaskemaskinene, satte jeg meg ned ved kjøkkenbordet. Foran meg hadde jeg kaffekoppen og kalenderen. Målet var å sortere tankene og å få ukas gjøremål ned i listeform.
Jeg syns det er en fin måte å starte uka på, og jo flere ting jeg bør få unna, jo større effekt har jeg av å sortere tankene på den måten. Og nå er det definitivt mer enn nok ting å få unna! Værmeldinga viser sol hver dag hele uka, og det må jeg utnytte.
Sortere tankene
Da jeg satt der med kalenderen, startet jeg med å lage en liste over hva som må gjøres: Ta opp poteter, høste og konservere rødbeter, rydde og stenge av drivhuset, …
Ikke alt er realistisk å rekke over på én uke, men alt må gjøres før vinteren kommer, og jo mer jeg får gjort før slakta om to uker, jo bedre. Da lista var ferdigskrevet, var det på tide å fordele arbeidet.
Jeg bladde opp på uke 42 i kalenderen. Så var det bare å fordele arbeidet etter hvordan de ulike dagene ser ut med andre ting på programmet.
Jeg opplever det som en fin metode for å sortere tankene på. I stedet for stadig å stresse meg selv med tanken på hva jeg skal gjøre når, når jeg skal få tid til hva og hvordan jeg skal komme i mål, så lager jeg en håndfast plan tilpasset hver enkelt ukedag.
Frigjort kapasitet
For det første sikrer jeg meg for ikke å glemme noe når jeg skriver listen på den måten.
For det andre er det en fin måte å energiøkonomisere hverdagen på. Ved å fordele oppgavene på dagene med utgangspunkt i hvordan hver enkelt dag ser ut, så unngår jeg å slite meg ut.
Energiøkonomisering er viktig i en hverdag med kronisk sykdom.
Les mer HER
Likevel, den kanskje største effekten jeg får ved å sortere tankene – og gjøremålene – på denne måten, er at jeg frigjør kapasitet i hodet!
Det er derfor jeg sier at jeg sorterer tankene også, og ikke bare arbeidsoppgavene. Nå, rett før vinteren og med mange oppgaver å fullføre, kjenner jeg lett på en indre uro. Tankene kretser om de samme spørsmålene om og om igjen; når, hva, hvordan. Det er lett å bli stresset selv om det er aldri så gøy og givende det man skal og kan og bør og må.
Om jeg bare får skrevet det ned, sortert og fordelt, så er det som om en stor sky løser seg opp. Den indre uroen slipper taket og stresset forsvinner. Jeg frigjør rett og slett masse kapasitet ved bare å få alt ned på papiret, én gang for alle.
Motivasjon på topp
Det tok meg to kaffekopper og en liten halvtime i formiddag. Husbonden skjønner aldri hva jeg skal med alle listene mine og mener det ville være mer effektivt bare å gjøre. Jeg opplever imidlertid den halvtimen hver mandag som vel spandert.
Får jeg bare sortert tankene og fordelt arbeidsoppgavene, så arbeider jeg så mye mer effektivt siden.
I dag har jeg tømt skittentøysdunken, hatt lunsjtur i skauen med en venninne, ryddet litt i drivhuset og enda litt småtterier som hører hverdagen til.
Jeg vet hva jeg skal ta meg til de neste dagene, og motivasjonen er på topp! Jeg har et lønning håp om å komme riktig så langt på lista mi, og i alle fall få unna de tingene som brenner mest. Bare tanken på hvor jeg (forhåpentligvis) er om ei uke er nok til å gi arbeidslysten et skikkelig løft!
I morgen står potetopptakning på programmet, og når den jobben er gjort tror jeg ganske sikkert det skal kjennes på flere vis.
Men, for nå skal jeg gjøre noe som også er viktig i perioder med mye på programmet: Hvile! Med strikketøyet og en episode av Ally McBeal, en gammel, gjenoppdaget favoritt.
Vi hørs plutselig – hei så lenge!
Liker du det du leser? Del gjerne Hverdagen på Fjellborg med de du kjenner og følg oss på Instagram @hverdagenpaafjellborg
3 Comments
Pingback:
Pingback:
Pingback: