Lag en god rutine: Renholdsplan
Enten man lever livet slik eller sånn er det fylt av ting som må gjøres. Trikset for å få det gjort er å lage en god rutine, enten det gjelder klesvask, å rydde kjøleskapet eller å skifte på sengene. Her deler jeg mitt beste tips for å få det gjort.
Nok å gjøre
Ferien er over, et nytt år ligger foran oss og dermed også alle hverdagene. Er du som meg, har du nok å gjøre, du også, enten du lever livet ditt slik eller sånn. For oss, som lever livet på en gård (som ikke er en gård, men likevel) er vinteren en forholdsvis rolig tid. Innearbeidet kan i større grad prioriteres, og det tårner seg ikke opp i samme tempo som om våren når alt skjer ute.
Likevel er det nok å gjøre. Ikke minst for å ta igjen det etterslepet som liksom blir lengre og lengre for hver gulrot og rødbete jeg drar opp av jorda om høsten. Lappehaugen min kan nevnes som et godt eksempel.
Jeg har imidlertid godtatt at det er slik livet er når vi lever det som vi gjør. I en sjølbergerhverdag er det livet ute som er det mest spennende (og krevende). Da må innimellom hus være hus, og så får man ta seg av det som ikke brenner siden.
Etter noen års erfaring har jeg dog funnet ut én ting: Mye er gjort hvis man bare tar seg tid til å lage en god rutine som får ligge som et godt grunnlag når tiden skorter og det røyner på. Etterslepet blir ikke så stort da.
Lag en god rutine så har du en plan
Jeg er glad i å ha planer. Planer og mål og noe å jobbe etter. Det gjør hverdagen strukturert og bidrar til at jeg rekker mer av det jeg ønsker fordi mindre energi går til å finne ut av hva jeg skal ta meg til. Særlig som hjemmeværende på fulltid ser jeg viktigheten av dette.
Har du lest historien om hvorfor husmora ble husmor?
Du finner den HER
I mange år gjorde jeg ting på én bestemt måte. Jeg fant imidlertid ut, etter som ungeflokken ble større og sjølbergingsgraden økte, at den måten fungerte dårlig. Alltid var jeg på etterskudd med et eller annet og aldri kunne jeg si noe om når en bestemt sak ble gjort sist. Var det forrige uke jeg vasket kjøleskapet? To uker siden? Eller er det lenger?
Sånt blir det etter hvert mye stress og kaos av. Nå er det kanskje ikke så viktig om du ryddet i matskapene i forgårs eller ei, men når du er på etterskudd med dét, i tillegg til kjøleskapet, bøttekottet, sengklærne og hva enn, da vet du til slutt ikke lenger hvor du skal begynne for å komme deg à jour. Egentlig har du mer enn nok med å holde doen ren og kjøkkenbenken ryddig. Kjenner du deg igjen?
Jeg skjønte etter hvert at jeg måtte tenke annerledes rundt gjøremålene mine, og husarbeidet i sær. Jeg måtte lage en god rutine, rett og slett, slik at jeg hadde en plan å arbeide etter i bunnen. En tydelig plan.
Erfaring fra arbeidslivet
Her var det den ørlille erfaringen fra arbeidslivet som jeg rakk å opparbeide meg kom til gode. Som daglig leder i et bakeriutsalg var jeg vant til å arbeide etter renholdsplaner. Lister, helt enkelt, som punktvis tok for seg hva som skulle vaskes og med hvilken frekvens. Den som hadde gjort det, måtte kvittere for når oppgaven var utført. Om Mattilsynet skulle slumpe til å stikke innom, måtte renholdsplanene framlegges for å vise at det var orden i sakene.
Hva om slike renholdsplaner også kunne fungere i et privat hjem? Det er jo de samme oppgavene som gjentar seg i husarbeidet også, og de aller fleste av dem bør gjøres nokså regelmessig for at man som ansvarlig for sitt eget rot og skrot skal kunne holde hodet sånn noenlunde over vannet. Det er jo egentlig selve grunnen til at man ønsker å lage en god rutine på noe, ikke sant?
Jeg bestemte meg for å lage en slik renholdsplan for meg selv – å lage en god rutine, rett og slett. Jeg tok utgangspunkt i renholdsplanene slik jeg husket dem fra bakeriutsalget, og begynte å liste opp alle de husarbeidsoppgavene som følger med et hjem og som må gjøres med jevne mellomrom, men dog med en viss tids avstand fra gang til gang.
Det er ikke alt som bør vaskes. Høna, for eksempel.
Les om den gangen jeg vasket høna mi HER
Min renholdsplan
Her følger et utdrag fra min renholdsplan. Det er selvsagt flere punkter på listen også, sånn som å rime av fryserne, vaske vinduer og gjødsle blomster. Vi har alle vårt som bør gjøres og hva og hvor ofte bestemmes i stor grad av boforholdene.
Ukentlig
- Vaske kjøkken
- Vaske bad
- Tørke støv i TV-stua
- Gå over golvene
Annen hver uke
- Vaske søppelskuffen
- Skifte på sengene
Hver tredje uke
- Vaske skapdører
- Støvsuge golvlister
Hver fjerde uke
- Rydde og vaske i kjøleskapet
- Rydde og vaske i matboden
- Vaske microovnen
Annen hver måned
- Vaske stekeovnen
- Rense kjøkkenventilatoren
- Rydde bøttekottet
Også videre. Jeg markerer i kalenderen når de ulike oppgavene skal utføres, for så har jeg en grei oversikt fra uke til uke. Det kan kanskje synes omstendelig, men etter at jeg laget en god rutine på disse tingene, oppdaget jeg til min store tilfredsstillelse at det faktisk fungerte!
Å lage gode rutiner forplikter og enkeliggjør
Jeg tror at grunnen til at denne renholdsplanen har fungert så godt, er at det som er nedskrevet forplikter på en helt annen måte enn en tanke om at «det må jeg gjøre». Står det skrevet i kalenderen at jeg denne uka skal rydde og vaske i matboden, så er det litt verre å bla videre til neste uke uten å ha gjort det enn det er å tenke «neste uke». Jeg liksom skjems mer når jeg utsetter uten god grunn.
Jeg liker å sette meg mål. De får meg rett og slett framover på en god måte.
Bli inspirert HER
Dessuten har jeg vært påpasselig med å spre arbeidsoppgavene utover slik at det ikke blir for mye ekstra hver uke. Ja, for å støvsuge golvlistene kommer alltid i tillegg til den vanlige runden med støvsugeren. Å skifte på senga tar lenger tid enn bare å re den. Men litt ekstra hver uke, så får man ting gjort uten å drukne verken av det som skulle vært gjort eller det som faktisk blir gjort.
Også er det jo sånn, at livet skjer. Sykdom rammer, uforutsette ting kommer i veien og dagene går. Det er ikke alltid slik at jeg rekker alt jeg har planlagt. Likevel går det bra.
Så lenge jeg har laget en god rutine som jeg holder meg til som en regel, så går det som oftest greit om jeg må hoppe over vasken av søppelskuffen en uke. Siden det uansett gjøres så regelmessig, er stort sett ikke utgangspunktet så ille at det ikke tåler å vente til neste gang om det må. Rekker jeg det før, gjør jeg det selvsagt også før. Og så er det selvsagt forskjell på noe som gjøres ukentlig og hver tredje måned. Er det behov for å gjøre noe før planen tilsier det? Ja, så gjør jeg det.
Gull verdt i sjølbergerhverdagen
Den er så enkel som den er genial, renholdsplanen. Det er slettes ikke rakettforskning, og det er jo først og fremst noe jeg har adoptert fra et sted og tilpasset egen hverdag. Men, det funker.
Og det er jo det jeg er opptatt av: Det skal funke!
I sjølbergerhverdagen har det vært gull verdt å lage en god rutine på renholdet med en renholdsplan. Når jeg vet hva jeg skal gjøre fra uke til uke på denne måten, er det lettere å legge opp hverdagen rundt det – også i perioder hvor jordbruket krever sitt. Da kan jeg legge microovnsvasken inn i planene og få det gjort i en ledig stund (det tar jo faktisk ikke mer enn sju minutter), i stedet for hele tiden å tenke på at det skulle ha vært gjort.
Det tar ikke så mye ekstra tid når det gjøres jevnlig på denne måten og reduserer etterslepet betraktelig. Skippertakene elimineres, kort og godt. Da kan jeg ligge på alle fire i kjøkkenhagen med god samvittighet uten tanke for alt som henger over meg innendørs, og når naturen går i vinterdvale kan også jeg i større grad hvile.
Gjør renholdsplanen til din – og kanskje noen andres?
Så er det selvsagt ikke sikkert at du har behov for å føre opp de samme arbeidsoppgavene som meg, eller er komfortabel med samme frekvens. Men om du syns det er vanskelig å rekke over med det, alt sammen, så gi det en sjanse, da? Lag en god rutine for deg selv og skriv en renholdsplan for hjemmet ditt.
Også tenk så deilig, da, når du kan krysse ut på lista di, og se og vite at jobben er gjort uten at det har ligget og gnaget i bakhodet i en evighet! Verdt hele planen, spør du meg.
Syns du dette var et godt tips? Del det gjerne videre.
Har du en annen metode som fungerer godt i din hverdag? Del gjerne i kommentarfeltet. Det som passer deg passer kanskje noen andre også.
Vi hørs plutselig – hei så lenge!
Liker du det du leser? Del gjerne Hverdagen på Fjellborg med de du kjenner og følg oss på Instagram @hverdagenpaafjellborg
One Comment
Pingback: